מוזיאון תל אביב – אולם אסיא
יום חמישי, 21 בספטמבר – 19:00
סקסופון סופרן – עמית דובסטר | סקסופון אלט – זיו סלמה
סקסופון טנור – גן לב | סקסופון בריטון – יניר ריטר
גיל דורי: L'Apple du vide (2016)
מעיין ג׳יימס: "אלגיזה" (2016)
דורון פריז: "זכרון חלול" לשני סקסופונים (2020)
"תהום 2" לרביעיית סקסופונים (2020)
"תהום 3" לרביעיית סקסופונים (2020)
מנחם צור: "שיחות מס' 6" לרביעיית סקסופונים (1998)
דרור בינדר: "סגור ת'עיניים, פתח ת'פה!" (2022)
יונתן שנקר: "דינמיקה קבוצתית בשני חלקים" (2020)
גיל דורי
גיל דורי עוסק בעיקר במוסיקה אלקטרונית, בתהליכים ספקטרליים ובתיווי גראפי. בנוסף לפעילותו בתחום היצירה והמחקר האמנותי, גיל הוא מבין מקימי חברת EyeHarp, המפתחת כלי נגינה דיגיטלי נגיש לבעלי מוגבלויות. הוא בעל תואר דוקטור במוסיקה מטעם Arizona State University. למידע נוסף: www.gildori.com.
"קריאת הריק", בצרפתית l'appel du vide, הוא ביטוי המתאר, בין היתר, מחשבה פולשנית שכיחה של הדחף לקפוץ ממקום גבוה. במקרים מסוימים, מחשבות פולשניות מסוג זה הן מתמידות ומעוררות חרדה. עבור המלחין, הרעיון דווקא מתחבר לחופש ולשחרור שבנפילה אל לב התהום, אל הלא-ידוע, כמעין "צולל חופשי ללא מצנח".
מעיין ג'יימס
מעיין ג'יימס נולד בישראל ב-1992. הוא סקסופוניסט, מלחין, אימפרוביזטור, פרפורמר ומורה לסקסופון ולאלתור חופשי. הוא יוצר מוסיקה לסקסופון סולו, מוסיקה קאמרית, ועבודות לשילוב אמנויות. יצירותיו בוצעו בישראל, בבלגיה, בצרפת ובדרום קוריאה. הוא מופיע הרבה כסולן ובהרכבים קאמריים שונים, כמו רביעיית הסקסופונים של תל אביב, טריו "סיב", דואו "מאש", דואו "בריז" ועוד. ניגן כסולן עם התזמורת הסימפונית חיפה, סימפונט רעננה ואנסמבל "מיתר". הוא יצר את מופע היחיד "מעקוסטיק" – מופע סולו המשלב מספר כלי נשיפה, אלתור ומסע רוחני. משתתף באופן קבוע כיוצר וכמבצע בפסטיבלי אמנויות שונים, כמו פסטיבל ישראל, פסטיבל "מוסררה מיקס", פסטיבל ירושלים לאמנויות, "צליל מעודכן", ARSmusica, "ליבי במזרח", Musique 3 ועוד.
זכה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל, ובתחרויות בארץ ובאירופה. מעיין למד בקונסרבטוריון של ליון ובקונסרבטוריון המלכותי בבריסל.
"יצירה זו הינה היצירה המתוּוָה הראשונה שכתבתי. ביצעתי אותה לראשונה עם רביעיית Klassik4Sax בפרלמנט האיחוד האירופי שבבריסל ב-2018.
אלגיזה היא שכונה בקהיר – בה נולד אבי, רוני ג'יימס ז"ל – יינן, איש אדמה ורוח. היצירה מוקדשת לזכרו".
דורון פריס
ד"ר דורון פריס היא מלחינה למוסיקה עכשווית ונגנית סקסופון. היא מתמחה בפרפורמנס ארט, מיצגים ועבודות עם קהל. יצירותיה בוצעו במדינות שונות במזרח התיכון, באירופה וכן בצפון אפריקה. ההשכלה שלה הקנתה לה ייחודיות ליצירותיה ולפילוסופיה הכלל-אומנותית שלה.
"זכרון חלול" לשני סקסופונים (אלט וטנור) בוצעה לראשונה ב-2012 באנגליה כחלק מעבודת המאסטר של פריס. היצירה נכתבה בהשראת יצירותיו של ג'ון קולטריין, ומתבטאת במנעדים קיצוניים, בריתמיקה מורכבת ובדרמה. זוהי יצירה מאתגרת לנגן ולמאזין.
"תהום" נכתבה בתחילת מגפת הקורונה ב-2020. היא בת שלושה פרקים: פרק ראשון לסקסופון טנור סולו עם פדאל לופר, פרק שני לרביעיית סקסופונים, ופרק אחרון לרביעייה ולפדאל לופר. היצירה נכתבה כמענה לשיר של פאול צלאן על התקופה רבת-הפחדים שנחתה עלינו ב-2020.
מנחם צור
יליד תל אביב, 1942. צור כתב עד היום למעלה מ-190 יצירות בכל הז'אנרים הקוליים והכליים – ביניהם מוסיקה קאמרית (כולל 5 רביעיות מיתרים), מוסיקה לבמה ולמחול, מוסיקה אלקטרונית, 3 אופרות, 11 סימפוניות, ו-18 קונצ'רטי. כל יצירותיו יוצאות לאור בארץ ובחו"ל והן זוכות לביצועים של אנסמבלים ושל תזמורות בארץ ובעולם.
בין הפרסים בהם זכה: מספר פרסי אקו"ם, כולל פרס אקו"ם למפעל חיים (2001), פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים (2001, 2010), פרס ע"ש גוגנהיים האמריקאי (1981), ועוד.
צור היה יו"ר איגוד הקומפוזיטורים וראש חוג ודיקן בפקולטה לקומפוזיציה באקדמיה בירושלים. הוא מרצה בארץ ובחו"ל בהזמנת אקדמיות ואוניברסיטאות בנושאי מוסיקה עכשווית ומוזמן לפורומים של שיפוט בינלאומי לקומפוזיציה.
בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. את לימודיו המשיך בארה"ב במאנס קולג', בשרה לורנס קולג' ובאוניברסיטת קולומביה – שם השלים תואר דוקטור ב-1975. מאז ועד 2011 היה חבר בסגל האקדמיה בירושלים כפרופ' במקצועות התיאוריה וההלחנה. צור לימד גם בניו יורק – באוניברסיטת קולומביה, בקווינס קולג' וב-NYU. בין המורים שהשפיעו על דרכו כמלחין וכמחנך הוא מציין את מריו דוידובסקי ואת קרל שכטר.
"היצירה "שיחות מס' 6" כתובה בפרק אחד. החלק האלקטרוני שלו עוצב בסטודיו של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים בעזרת טכנאי הסאונד אבי אלבז. היצירה מתוכננת לביצוע חי על בסיס של חלק אלקטרוני מוקלט מראש. הביצוע דורש סינכרוניזציה מדויקת בין המרכיבים. מקור הסאונד האלקטרוני הוא בהקלטות של סקסופון. אלה עברו עיבודים במעבדה כדי לעצב ולסנן, לפרק ולהרכיב מחדש את כל מרכיבי הסאונד.
הפילוסופיה מאחורי היצירה היא ניסיון לאחדות של שתי הישויות השונות: האלקטרוניקה והצליל החי, וכך להפוך את האלקטרוניקה ליסוד מרחיב של הכלי החי.
"שיחות" הנה סדרה של יצירות קטנות (19 במספר עד היום) שאני כותב במהלך חיי, המשמשות כשדה
ניסויים לרעיונות, שמוצאים דרכם אח"כ ביצירות רחבות היקף. בד"כ הן בנויות לשני כלים. ביצירה
זו התייחסתי לרביעייה ככלי אחד מול האלקטרוניקה ככלי שני".
דרור בינדר
דרור בינדר, יליד שנת 1993 , גדל בעמק יזרעאל, התחנך בבית הספר האנתרופוסופי בהרדוף, ולמד מוסיקה בקונסרבטוריון שבקיבוץ מזרע. שירת כמוסיקאי מצטיין בצה״ל ובמקביל למד נגינה בפסנתר לתואר ראשון באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. כעבור כמה שנים של עבודה כמורה לפסנתר, פסנתרן בשיעורי בלט, מלחין, מעבד לתיאטרון ונגן טקסי בר מצווה מדופלם, חזר דרור ללמודי תואר שני בקומפוזיציה – אותם השלים באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ובאקדמיה על שם פרנץ ליסט בבודפשט, הונגריה.
כיום דרור חי בווינה, אוסטריה, ולומד במסלול לתעודת אמן בקומפוזיציה באקדמיה למוסיקה של וינה (mdw).
היצירה נכתבה בהשראתה ובהזמנתה של רביעיית הסקסופונים תל אביב, והביצוע הנוכחי הוא ביצוע הבכורה שלה. לדברי דרור בינדר, "'עצום ת'עיניים, פתח ת'פה" הוא משחק שהורי נהגו לשחק איתי בילדותי בשעות של בילוי משותף במטבח. אבא היה אומר את מילות הקסם, ואני הייתי נענה ומשתף פעולה. בכל פעם הייתה מוגשת אליי יד, עם דגימה קטנה של טעם כלשהו – אבוקדו, ג׳ינג׳ר, שמנת חמוצה, בצל ירוק, חתיכת לימון, מרציפן וכו'. מעבר לחוויית ההפתעה, ולניצחון הקטן שבניחוש הנכון, זכורה לי במיוחד הציפייה. אותן שניות ארוכות של ציפייה בעיניים עצומות אל היד המוגשת. פלפל חריף או שוקולד, שן שום או קוביית חמאה. היד המוגשת הייתה נושאת אליי הרפתקה שלא יכולתי להתכונן אליה. ידעתי שלרשותי עומדים רק תשומת לב והתבוננות פנימית בטעם המיוחד. אני מקווה שכך תשבו אתם באולם הקונצרטים – בעיניים עצומות ובנפש חפצה".
יונתן שנקר
מלחין ופסנתרן רב-תחומי, אשר לצד כתיבת מוסיקה קונצרטנטית עוסק בהלחנה לקולנוע, לתיאטרון, להרכבי ג'אז ולאמצעי מדיה שונים. כמו כן, יונתן פעיל בתחום החינוך המוסיקלי ומלמד במסגרות שונות.
יצירותיו, עיבודיו ותזמוריו של יונתן שנקר בוצעו על ידי תזמורות ואנסמבלים רבים בארץ ובעולם, כגון התזמורת המלכותית הלאומית של סקוטלנד, הפילהרמונית של טאיוון, תזמורת המהפכה, התזמורת הסימפונית ראשון לציון, התזמורת הסימפונית חיפה, התזמורת האנדלוסית הישראלית, סימפונט רעננה, אנסמבל "מיתר", אנסמבל "ססיליה" ועוד. יצירתו הסימפונית "0/1" הוקלטה ופורסמה באלבום Orchestral Masters 2020 של חברת ABLAZE ע"י התזמורת המלכותית הלאומית של סקוטלנד. יצירה זו אף בוצעה ע"י התזמורת הפילהרמונית הלאומית של טאיוון בערב הפתיחה של פסטיבל המלחינים הדו-שנתי של אסיה בשנת 2018.
יונתן הלחין את המופע "רמלה" – בו הוא גם משתתף כנגן וכמנהל מוסיקלי, אשר מועלה ב"צוותא" באופן קבוע. המופע הינו יצירה תיאטרלית, המורכבת משילוב אמנויות ושפות, הכולל טריו ג'אז ואמנית ספוקן וורד. כמו כן, יונתן כתב את המוסיקה לסרט "מוייסר", אשר זכה בציון לשבח בפסטיבל הסרטים בחיפה בשנת 2018.
על יצירתו "דינמיקה קבוצתית בשני חלקים" כותב יונתן: "רביעיית הסקסופונים מפרי עטי היא 'עוף מוזר'. ואני בכלל צמחוני. הרביעייה בנויה באופן בינארי, בעלת שני פרקים, כאשר יש לה התחלה וסיום, וללא חלק אמצעי. לכאורה נוצרה כאן סוגיה בעייתית של סימטריה, אך טרם הרגשתי בצורך להוסיף פרק שלישי. ימים יגידו.
הפרק הראשון תזזיתי ומלא באנרגיה מתפרצת, ומגיע מרקע הכשרתי הראשונית כפסנתרן ג'אז. הפרק מתחיל בנושא מודאלי וממשיך למחקר בעבודת צוות על ידי הרביעייה, תהליך דינמי של הקשבה ותגובה, שהוא המהות של הרכבי ג'אז קאמריים – תקשורת חופשית ללא הפרעות.
הפרק השני הוא אלגיה לאדם צעיר, המורכבת מחלקים "מקבלים ומשלימים" – תפקיד האלט והטנור – וחלקים אשר "דוחים את המציאות" – תפקידי הסופרן והבריטון – אשר לוחשים בתחילה, וזועקים יותר ויותר עם התפתחות היצירה, זאת עד ל"קבלה" מוחלטת של כלל החלקים את המציאות".
צילום: בנימין אדם